Sunday 6 March 2016

Everything takes time





Semua benda takes time. Lagi lagi nak kahwin masa study. I took almost 2 to 3 years untuk dapatkan permission ibu ayah. Semua dah rasa dah. Tapi ingat satu je, kalau ibu ayah tak bagi tu jangan push. Usaha, tapi bukan push. Doa supaya ibu ayah lembut hati. Bukan ibu ayah je, satu big family. Sebab sometimes ibu ayah kita bagi,, tapi pakcik makcik tak bagi. Biasalah mentality orang zaman sekarang, selagi tak habis study selagi tu tak boleh kahwin kan. Takpe, jangan give up. Doa lagi, doa lagi. 

Bila duduk tu, muhasabah lah why ibu ayah tak bagi. Cari space untuk cakap dengan diri sendiri. Cari sebab kenapa ibu ayah tak bagi. Ada hikmah jugak kalau ibu ayah tak bagi. Sometimes orang tu bukan jodoh kita pun, tapi time tu kita yang beriya nak kahwin. Ibu ayah pulak tak bagi. Fikirlah, mungkin ada hikmah. Mungkin bukan jodoh. Ibu ayah lebih tahu apa yang terbaik untuk anak anak dia. Sebab tu aku cakap jangan push kalau ibu ayah tak bagi kahwin. Doa je yang terbaik, mintak petunjuk dari Allah.

Sabar. Itu paling penting. Nangis tu semua normal lah. Tapi memang kena kuat dan sabar dan rasional. Kalau macam aku, umur 20 tahun dah mintak nak kahwin. Tapi ibu ayah tak bagi. Then aku memang tak cakap langsung dah pasal kahwin. Dalam hati memang nak, tapi sabar. Aku yakin semua ada sebab. Ibu ayah tahu apa yang terbaik. Aku doa kalau ada jodoh yang terbaik, dekatkan. Kalau tak, jauhkan. Aku doa je banyak banyak semoga lembutkan hati diorang and the whole big family. Memang aku tak cakap langsung dah pasal kahwin lepas tu. Doa je dulu. Then show them all the skills lah, hahaha. Skill masak, skill kemas rumah, skill berdikari, skill semua lah. Sampai sekarang diorang pulak dah selesa sampai takyah buat banyak kerja sebab semua aku buat. Hahaha. Ibu lah paling ketara, dah tak masak dah. Kalau aku balik rumah, aku jelah take over dapur. Dia makan je. 

Show off lah dekat parents yang kau boleh dah kahwin. Seriously semua tu memang penting. Parents nak tengok tu je. Kurangkan mintak duit dekat parents. Susah macam mana pun manage lah financial kau sendiri. Kecuali parents yang offer nak bagi duit, haaa tu jangan tolak lah. Hahaha. Selalu kalau takde duit ke apa aku diam je, selagi boleh survive kita survive. Makan telur kicap dengan nasi putih pun takpe. Semua aku belasah. Kalau betul betul takde duit, aku diam dulu. Nanti tetibe ayah call, ayah tanya "Duit ada tak? Petang ni ayah masukkan." Haaaa ayah memang gitu. Hahaha. 

Kadang kadang adik yang bagi duit. Takpe lah memana lah. Mintak adik pun takpe, asalkan kurangkan mintak dekat parents. Hahaha. Kalau mintak adik kena kautim lah dengan dia " Kau diam diam ea, jangan bagitahu ibu ayah tau aku mintak kau ni." Hahahaha. Tu aku lah. Sebab nak gain keyakinan parents punya pasal. Nasib baik dapat adik yang backup akak dia ni. Fuh, thank you adik sayang. Haha. 

Then after dah tunjuk semua skills tu, umur 23 ni baru aku beranikan diri nak kemukakan semula hal kahwin tu. Fuh, debor lah jugak mula mula tu. Tapi takpe, yakin dengan doa doa. Dalam suasana yang tenang, nasib baik ibu ayah tak tercekik. Aku terus cakap, 

" Ibu, nak kahwin boleh? Tahun depan."

"Haa, duit ada?"

"Ada insyaAllah, semua dah setel. Kursus semua dah ambil, semua guna duit sendiri. Tak guna duit ibu ayah pun. Cincin semua guna duit sendiri. Jangan risau. Boleh tak?"

"Nak tunang ke?"

"Tak kot ibu, terus kahwin."

"Okay boleh lah, nanti kita bincang. Nak buat macam mana?"

"Buat simple je ibu, takyah membazir."

"Eh ibu nak jemput orang marhaban."

"Hahahahaha okay marhaban takpe le, jangan karoke karoke."

Ada lah lagi conversation dengan ibu ayah, kalau nak tulis sini memang tak habis. Tu je lah 1/4 dari conversationnya. Hahaha. Yang tu pun dah cukup lega dah aku dengarnya. Hahahaha. 

Lepas tu, jangan buat yang tu je. Kau try lah hint hint dekat family yang lain pasal kahwin ni. Macam aku ni, berani sikit pergi share pasal kahwin kahwin, gambar kahwin ke semua benda aku share dekat group whatsapp family. Pakcik makcik semua ada. Hahahaha. Alhamdulillah dah ada feedback yang bagus. Ada yang dah offer nak sponsor itu ini. Ada yang dah tanya bila lagi nak kahwin tu asyik belajar je. Haaa, macam tu lah. Kena berani sikit sikit. Tu antara usaha. Jangan push, slow slow. 

Yang tahun depan tu aku main belasah je cakap, yang penting dah dapat permission. Hahahaha. Tapi plan lah elok elok, lagi awal lagi bagus. Semua orang ada plan masing masing. Yedok? Tapi aku yakin semua orang nak percepatkan kalau benda elok macam ni kan. Jangan berhenti berdoa dan usaha. Allah akan bantu, yang penting sabar banyak banyak. Aku pun pernah nak give up, tapi tetibe macam taknak give up, tapi kadang kadang give up balik lepastu tak give up. Hahaha turun naik wei. Tapi takpe, doa banyak banyak. 

Sekarang ni kalau berkumpul dengan nenek, dengan maklong aku dengan ibu aku semua dok mikir doorgift untuk kahwin aku. Dah fikir pasal masak lah apa lah. Haahaha dah apehal ! Aku pulak macam "Ala rilex lah, slow slow." Hahahaha. 

With Allah's will. Everything takes time. Lagi lagi benda baik, memang banyak cabaran. Tapi betul lah, yang terbaik selalunya datang lambat :)

4 comments:

  1. Tahniah sis.. kawin la cepat-cepat..

    ReplyDelete
  2. Waahhhhhh daya. Hahaha. Semoga Allah swt permudahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha amin amin amin. thank you mirah !

      Delete