Sunday 20 December 2015

Study Week !





Lamanya tak update blog. Hoho. Maklumlah baru melepaskan diri dari semester yang agak mencabar. Baru settlekan thesis and all test untuk this semester. Now dah study week dah alahai sekejapnya dah nak final. Its okay its alright cepat sikit habis belajar. Haha. Tak sabarnya rasa nak completekan study. Dah 3rd year dah pun. Jatuh bangun jugak rupanya nak settlekan degree ! But on the top of all, memang teramat bersyukur sebab dah sampai tahap ni dah rupanya. Macam tak percaya jugak sebab dah tua rupanya. 

Dulu masa nak masuk diploma takut sangat tak boleh continue sampai konvo. Alhamdulillah I made it. Tak sangka now struggle untuk degree pulak. Alhamdulillah. Walaupun perit tapi Allah mudahkan setiap satu urusan. Memang bila masalah timbul kita rasa berat sangat. Then bila kita doa banyak banyak and at the end when everything is done, kita akan rasa relieve sesangat. Baiknya Allah sampai semua urusan kita dia mudahkan. Alhamdulillah. 

Macam thesis ni, dari semester lepas lagi dah dapat tajuk and nama supervisor. Memang risau sangat masa tu, takut tak kuat nak produce thesis and experiment segala bagai. Lagi huru-hara bila fikir supervisor. Okay ke tak supervisor aku ni, garang ke, baik ke, banyak songeh ke. Macam macam dalam kepala masa tu. Tapi tips dia satu je, macam mana kita risau pun we have to turn into Allah. Thats the only and the best way. Itu jelah yang aku buat. Time solat doa banyak banyak mintak Allah mudahkan. Even lambat lagi masa tu nak buat thesis, tapi aku dah berdoa itu ini dah. Hahaha overnya seorang hidayah but it is worth enough for me. Doa je apa apa, ceritalah kau risau ke apa, ceritalah kau nak supervisor macam mana. Cerita je semua dalam doa. InsyaAllah memang Allah bagi sebijik macam kau doa. 

Ingat lagi at the first stage aku nak approach supervisor. To be honest supervisor aku ni memang busy. Teramat busy. Sampai aku cerita dekat lecturer lain diorang pun cakap "SV awak ni memang orang yang busy dayah. You have to struggle." Masa tu lagi lah aku down. Punya payah aku nak meeting dengan dia. Banyak forms yang perlukan signature dia tapi terpaksa delay lama sebab aku tak jumpa SV aku ni sebab dia pergi Belgium lah apa lah fuhh. Serius susah sangat sampai aku rasa nak give up on that time. Sebab semua kawan kawan dah banyak kali meeting dengan SV memasing tapi aku sekali pun tak pernah. Masa tu nak marah, sedih, nangis semua lengkap. Allah je tahu. Tapi aku duduk tenangkan diri, banyak kali jugaklah aku pergi tenangkan diri. Haha. 

Bila rasa marah tu sampai, aku pujuk diri supaya jangan marah sebab dia lecturer. Keberkatan dia yang aku nak. Kalau marah nanti tak berkat pulak. So, memang banyak kali okay aku tenangkan diri. Setiap kali solat doa banyak banyak supaya dimudahkan urusan. Aku cerita dekat Allah yang aku ni dah nak give up. Dengan tajuk tak faham. Siapa tak give up wei. Masa tu memang critical stage sungguh rasanya. Padahal baru start semester. Haha over dayah. Tapi serius, stress rasa. Tapi berkat doa yang tak pernah putus, dalam minggu ketiga macam tu barulah dapat jumpa for the first time. Masa tu lah aku setelkan forms yang dah lama delay tu sampai fakulti dah tak terima dah tapi aku explain bla bla bla okay then dia terima. Haha. Alhamdulillah.

Then masa tu memang aku kena rushing lah kan sebab nak siapkan proposal lah apa lah, tajuk tak faham ni macam mana nak buat proposal. Masa tu alhamdulillah teramat sangat memang Allah mudahkan segala galanya, SV tak busy langsung. Dia dah tak outstation langsung throughout this semester. Kalau ada hal pun dia akan inform. I feel so blessed. Alhamdulillah. Walaupun ada tekanan tu tapi tekanan tu cuma untuk urusan thesis jelah. Dengan SV memang takde masalah langsung. SV yang baik, alhamdulillah. Kalau kerja salah tu normal lah dia komen komen suruh betulkan. Itu je. Takde lagi dia marah ke apa. Tapi dia memang seorang yang takkan decide untuk kau. Dia akan suruh kau fikir and kau yang decide sendiri. Contoh macam chemical apa nak guna, haaa kau fikirlah sendiri nak guna apa. Dia takkan decide. Dia suruh kau research and decide. Memang susah lah tapi at the end aku bersyukur sebab benda tu semua ajar aku banyak benda baru. Kau akan eager nak buat banyak research. Seriously. Memang aku merungut jugak sometimes sebab susah kot. Lagi lagi tajuk thesis aku tak banyak references, journals pun tak banyak. Memang nangis tu biasa lah. Tapi doa jelah hari hari.

Alhamdulillah everything went well. Start dari proposal, presentation, sampai lah tulis thesis semua okay. Presentation tu paling alhamdulillah lah. Memang aku buat all out punya slides time present tu. Hahaha. Sehari sebelum hari presentation memang berdebar debar lah takut panel tanya macam macam. Masa tu memang doa jelah wei. Lagi lagi dapat panel yang power power fuhh debar debar. Dia punya risau sampai takde selera makan. Then sampailah masa presentation tu, aku last presenter. Yang lain dah present, memang macam macam kena soal. Fuhh lagi debor. Benda pelik pelik dia soalnya. Selawat tak berhenti aku dalam bilik tu. Then time aku present, okay jalan je dengan yakin pi depan. Explain itu ini. Habis je present, panel tak tahu nak tanya apa. "Presentation awak semua okay, your slides, explaination everything is good. So, no question." Masa tu memang tak henti aku "Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah" dalam hati. Haha. Habis je terus call ibu ayah. Fuhh lega. Alhamdulillah. 



Alhamdulillah, itu je mampu cakap. Memang Allah tu baik sangat. Kalau semua benda kita mintak tolong Dia, Dia akan mudahkan. Setel dah thesis, setel dah PSM 1 untuk this semester. Thank you sangat semua yang tak pernah putus mendoakan. Thank you ibu ayah yang tak putus mendoakan. Yang sentiasa cakap "Anak ayah boleh." Thank you sahabat sahabat untuk moral supports yang tak henti henti. Thank you yang sentiasa give so many reasons for me to hold on. Yang sentiasa cakap "You can do this." Yang sentiasa bagi suggestions and solutions if I stuck into problems. Yang struggle to draw a curve of my smiling, I owe you alots. All of you deserve my prayers duniya wal akhirah. 

No comments:

Post a Comment