Tuesday 1 September 2015

Picnic 1.0


Ada Allah bagi kau manusia yang bila dengan dia kau boleh gelak gelak, boleh bergurau sakan. Kau selesa sungguh dengan mereka mereka ni. Tak pernah peduli kau baik ke, kau jahat ke, kau marah tak semena mena ke, kau tudung labuh ke pendek ke, ya mereka tak peduli. Yang penting, bila dengan mereka kau tak perlu risau kau nak control ayu ke apa, tak payah. Kau buruk macam mana pun mereka mereka ni lah yang akan puji kau cantik jugak. Allah, jagakan mereka. 


Aku tak pernah terfikir nak jumpa manusia manusia ni. Pertama kali jejak kaki masuk sekolah baru masa tingkatan 4 dulu, semua pandang aku macam tak puas hati je. Nebes beb. Awal awal tu memang susah jugak lah nak sesuaikan diri. Rasa menyesal, rasa lemah, rasa macam semua takmau kawan dengan kita. Yelah, aku dari sekolah dekat area kekampungan je dulu. Sekali tetibeee ayah pergi pindahkan sekolah yang dekat bandar sikit. Kawan kawan pun lain, suasana pun lain. Memang possible lah aku tak biasa kan. 

But then lama lama, dapat kawan sikit sikit. Yang penting kena tabah lah survive sensorang budak baru kan. Tahan telinga je kalau orang mengumpat ke apa. Tapi alhamdulillah itu semua mula mula je sebenarnya. Bila dah makin kenal rupanya semua baik belaka, boleh gelak gelak sembang sesama. Bila dah makin kenal, biasalah kan perangai pun dah lain macam. Dah nakal sikit. Dah ada geng, biasa le. Haha. Semua sekepala. Pantang cikgu takde dalam class, ada je benda nak buat. Time class pun boleh pergi kantin cari makanan, padahal bukan waktu rehat pun, ya rabbi. 

Banyak sangat perangai. Masa perhimpunan lencana takde, tudung kosong. Berapa kali kena warning, masing masing buat dekkk je. Hahaha. Paling nakal ya rabbi aku dengan ainul. Dalam class asyik kena perli dengan ustazah. Sampai ustazah dah kenal dah semua. 

Alhamdulillah semua makin besar. Semua dah jadi manusia. Moga moga ustazah bangga. Semua tengah kejar cita masing masing. Ada guru, ada engineer, ada chef, ada accountant, ada doktor, semua ada. Semua dah berubah alhamdulillah. Ini pun ramai yang tak datang sebenarnya. Ada 4 lelaki sepatutnya. Tapi luqman je yang cuti. Hahaha. 


Aku tak minta banyak. Moga moga 10 tahun lagi atau 30 tahun lagi, kita masih sama. Maksud aku masih sama itu, walaupun semua sibuk dengan jalan masing masing kita masih boleh gelak macam cik kiah masuk kampung. Walaupun susah nak ketemu, aku harap kita sentiasa dekat dekat dalam hati, lebih lebih lagi dalam doa. Moga moga. 

Bittaufiq wannajah semua untuk semester baru. Selamat bekerja bagi sesiapa yang dah kerja tu. Dayah sayang semua. 

*yang ainul tu tak boleh berpisah agaknya kalau bergambar. semua gambar nak sebelah aku je.*

No comments:

Post a Comment