Friday 2 August 2013

Buat ayahanda bonda.Terima kasih Ya Qahhar.


Assalamualaikum.

Alhamdulillah wa syukurillah.Segala kuntum kejayaan datang dari Allah.Tahniah buat semua sahabat atas keputusan yang kalian dapat.Diharap semua usaha kalian terbayar sama.Semoga kita tergolong dalam kalangan hamba-hamba yang sentiasa berlapang dada.Andai tewas,jangan kalian bersedih.Aku pernah rasa.Perit.Aku kefahaman.Banyakkan redha dan muhasabah.Pasti tenang.Memang payah,tapi kalian cuba saranan aku.Aku jamin,tenang.Aku juga percaya kalian lebih handal mengawal perasaan daripada aku.



"Jadikan kegagalan itu sebagai semangat."

Mana mungkin aku lupa kata-kata itu.Kata-kata ayah yang sentiasa aku pegang,aku gam dalam kepala.Naik semester akhir yang lalu,aku bawa sama.Cukup aku sakit sekali,aku sedar diri.Jika Allah tidak jatuhkan aku,mungkin aku masih leka di takuk lama.Andai Allah tidak jatuhkan aku,mungkin sekarang aku meratah kegagalan yang sama.Cantik teguran Allah.

"Bagi yang lebih baik untuk semester akhir nanti."

Telan air liur.Intonasinya tegas keluar laju dari mulut.Ya,ini kata-kata ibu.Bajet macam garang kan? Ahha.The best mom in the world.Serupa,kata-katanya juga aku pikul sama,peneman setia sepanjang melayari semester yang berbaki.



Kun fayakun.Seiringkan dengan doa.Minta pada Allah banyak-banyak.Kefahaman datangnya dari Allah.Tak faham,doa.Nak berjaya,doa.Merayu.Menangis.Persembahkan semua pada Dia.Tapi kalau kejayaan masih tidak berpihak,mungkin ditangguhkan.Kerapkan muhasabah.


Jawapan Allah untuk setiap doa kita cuma tiga.
Pertama, "Ya". 
Kedua, "Ya,tapi bukan sekarang."
Ketiga, "Aku punya yang lagi baik untuk kau."

Tiada jawapan "Tidak".Maka,jangan berputus asa dari rahmat Allah.Jika bukan sekarang,mungkin akan datang.Bersangka baiklah dengan Allah.Dia sebaik-baik pengatur.

"Keberkatan yang mampu bawa kita pergi jauh." - Sahabat

Sangat aku suka kata-kata di atas.Benar,hanya dengan berbekalkan keberkatan,kita boleh pergi jauh.Biiznillah.Bukan pointer,bukan berapa banyak A.Jangan risau akan kegagalan sekarang.Jika masih diberi nafas,itu tandanya masih ada ruang untuk mengubah.

Ibu,ayah.Ini untuk kalian.Terima kasih atas doa yang tidak putus.Terima kasih atas restu perjuangan yang tidak pernah menipis.






No comments:

Post a Comment